Bouwen, Inspireren en verbinden

Merken inspireren en verbinden altijd al via storytelling. In het jaar 2000 deden we dat door grootse stands op fairs, luxe showrooms en veel marketing. Vandaag de dag gebruiken we 24/7 onze social media platformen, de visuele storytelling platformen van 2020 en de toekomst.

Geen B2B beurzen in 2020

Na 2019, het eerste jaar van Banded Amsterdam, verschillende beurzen te hebben bezocht, heb ik besloten om in 2020 niet aan B2B beurzen deel te nemen en te kiezen voor online  inspiratie en gerichte online en offline acquisitie. Dit was geen moeilijke beslissing. We zien al langer dat de kracht van beurzen flink afneemt. Al jaren zien we in verschillende branches teruglopende bezoekers en exposanten. Retailers oriënteren zich steeds vaker en liever online op social media en offline bij andere winkels. Dat is veel efficiënter. Mijn inziens is de fair een overblijfsel van de oude economie. Momenteel is de digitale  transitie in vergevorderd stadium. Voor mij dus een reden om deze stap nu te zetten.  

Resultaten

Waren de resultaten dan zo slecht? Dat vind ik dus wel. Natuurlijk had ik bij de eerste beurs na twee dagen 20 leads en bij de tweede na 3 dagen 40 leads. Eerlijk gezegd moet dat ook bij een nieuw merk. Wanneer ik dan met andere merken spreek en begrijp dat ze tevreden zijn met twee nieuwe klanten en daarvoor naar de beurs komen, dan zakt mij de moed in de schoenen. Ik denk dat wanneer dat het geval is, je als merk moet overwegen of je die twee klanten ook niet op een andere wijze had kunnen acquireren. Ik vind 40 leads in drie dagen zeer matig voor een platform dat pretendeert de hele doelgroep te bedienen. Urenlang wachten op prospects, bijpraten met de buren en andere exposanten op een zeer matig gevulde beursvloer zijn voor mij reden om gerichter te werk te gaan.

Social media facts

Instragram (2020)

1.0 Mjrd maandelijks actieve accounts

800 Mio dagelijks actieve accounts

600 Mio Instagrammers gebruiken Stories dagelijks

200 Mio Post uploaded elke dag

71% van de gebruikers zijn jonger dan 35 jaar

Na FB, is Instagram het meest verbindende network.  

Facebook (2020)

2.45 Mjrd maandelijkse accounts

1.62 Mjrd dagelijks actieve accounts

800 Mio FB-ers gebruiken mijn verhaal dagelijks

600 Mio Post uploaded elke dag

80% kleine bedrijven in de hele wereld gebruiken FB 

65% gebruikers onder de  35 jaar

86% van de marketeers gebruiken FB advertising 


 

58% gebruiken instagram om up to date te blijven over trends & styles

49% volgen merken om een stevige verbinding met het merk te voelen

51% volgen celebrities om te zien welke laatste luxury merken ze dragen

 

58% gebruiken instagram om de nieuwste collecties van hun merk te zien

LinkedIn (2020)

610 Mio maandelijks actieve accounts

303 Mio dagelijks actieve accounts

90% LinkedIn leden gebruiken FB

80% van de Nederlandse beroepsbevolking gebruikt LinkedIn (7,3 mio)

50% van de LinkedIn traffic vindt plaats via een mobiel apparaat

49% gebruikt LInkedIn om nieuwe zakenpartners en kansen te vinden 

Sinds kort ben ik LinkedIn wat intensiever aan het gebruiken. Met 6.000 connecties zou je toch wat B2B klanten moeten kunnen inspireren via deze weg. Zeker wanneer je dat regelmatig en gestructureerd volhoudt, wordt je snel zichtbaarder en krijg je ook steeds meer serieuze response.  Zeker wanneer je weet dat er via dit platform actief gezocht wordt naar business opportunities, lijkt het me een no-brainer om hier zichtbaar te willen zijn.

Hard werken en contact maken

Ik lees dat veel sales adviseurs aangeven dat het een stuk gemakkelijker is om via social media te acquireren. Ik ervaar dat anders. Het is natuurlijk fijn om vanuit huis je salesfunnel te vullen met prospects. Volgens mij stopt het daar. Ik merk dat het een prachtig medium is voor het eerste contact, dit gaat snel en professioneel, echter daarna zul je toch echt ter plaatse moeten gaan kijken, kennismaken, en vergelijken met andere retail in de buurt en echt contact maken. Onderhouden gaat dan wel weer via sociale platformen in combinatie met persoonlijk contact. Vanachter je computer maak je een opening, geen verbinding. Dit zul je dus echt live moeten blijven doen. Het blijft dus hard werken, je kunt echter een stuk gerichter aan het werk en het eerste gesprek is wat minder koud geworden. 

24/7

Voor mij is het duidelijk, met de engagement mogelijkheden van social media, heb ik geen beurzen meer nodig. Ik kies voor deze platformen in combinatie met gerichte persoonlijke locale ontmoetingen. Voor mij blijft dat toch het optimale klant contact. Persoonlijke service verlenen en daarbij alle gemakken van 2020 inzetten.  

Contact

Leeuwarderstraatweg 162

8441 PH Heerenveen

Tel: +31654143241 

Klantenservice

Binnen de Benelux gratis verzending

 

Levering binnen 1-3 werkdagen, 10 dagen of 14 dagen afhankelijk van beschikbaarheid

 

Retourneren of ruilen naar Leeuwarderstraatweg 162,                 8441 PH Heerenveen

 

Maat bepalen

  • bracelets: polsomvang + 1 cm
  • Apple watch bracelet = polsomvang